Завршава се "мешање" Србије на Косову кроз распуштање "паралелних структура" на Северу Косова. Уклањају се препреке за интеграцију Срба у систем косовске државе. Сви "илегални" српски оператори мобилне и фиксне телефоније на Косову биће затворени након 15 година "илегалног рада".

Међународна унија за телекомуникације (ИТУ) доделила је Косову државни позивни број - 383, тако да ће позиви са Косова у Србију и обратно, бити међународни позиви. Србија се обавезала да распусти и све енергетске операторе на северу Косова, а споразумом о енергетици "завршава се било какво мешање или наводи" Србије у и према "енергетском систему Републике Косово". Овим споразумом Србија је "признала деноминацију Републике Косово", као што се и "одрекла свог инсистирања на томе да користи фусноте у овом документу, с обзиром на то да је српски премијер потписник овог споразума." Србија је у обавези и да плати накнада за коришћење преносних путева енергије на Косову, као и за загушења која је направила, па ће годишња добит за Косово од наплате штете бити у милионима евра. Удружење општина са српском већином неће имати извршна овлашћења и неће бити "трећи слој управљања у Републици Косово". Оно ће допринети "пуној интеграцији Срба у уставни и правни систем Републике Косово", што ће резултирати "распуштањем локалних паралелних структура Србије на Косову". Када је у питању главни митровички мост и сам град, ЕУ ће 15. октобра 2015., уклонити Парк мира, спровести "ревитализацију моста" у складу са "договореним симетричном планом за обе стране реке Ибар", а мост ће бити отворен најкасније до јуна 2016. Овим споразумом "завршава се подела Митровице" после 15 година, па ће чувени мост, од "оног који је раздвајао, бити претворен у мост који уједињује грађане, град и Косово". Овим споразумом "завршава се неформална градња и намере Србије да промени етничку структура у селима Суви До и Брђани, кроз подршку Меморандума о разумевању између косовског Министарства урбаног планирања и два градоначелника Митровице о развојном плану општине, у складу са административним граничним линијама катастарских зона оба ова села, као што је предвиђено законима Републике Косово". Ово су кључна разјашњења својеврсног водича косовске министарке за дијалог са Србијом - Едите Тахири - кроз недавно постигнут бриселски пакет четири споразума. Документ под називом "Кратак сажетак пакета бриселских споразума" са потписом Едите Тахири, косовска влада објавила је 27. августа на свом сајту. Оригиналан документ је издат на енглеском језику. КоССев је превео сумирани преглед четири последња бриселска договора и у наставку можете прочитати шта је према Едити Тахири прошле недеље постигнуто у Бриселу. Напомињемо да је српска страна на челу са премијером Александром Вучићем и директором Канцеларије за Косово и Метохију, Марком Ђурићем, честитала Србима на КиМ-у споразум о ЗСО, односно навела да је Србија победила у Бриселу са "5:0", а српски премијер је у једном од последњих интервјуа и рекао да је урадио "добар посао", пре свега за Србе који живе на Косову и Метохији, те да му је због њих "најдраже". "Само они знају шта су издржали за ових 15 година," рекао је Вучић који се припрема да ускоро посети свих десет српских општина - како је најавио.

"Пакет бриселских споразума постигнут 25. августа 2015. садржи следећа четири споразума: Споразум о позивном броју земље, уклањање препрека од стране Србије у вези са применом споразума о енергетици, општи принципи за оснивање Удружења српских општина на Косову и уклањање барикада са моста у Митровици.
Споразуми су закључени и потписани од стране обе државе - Републике Косово и Србије и Европске уније, односно од стране премијера обе државе и Високог представника Европске уније. Ови споразуми, као и сви остали споразуми постигнути у дијалогу у Бриселу, постигнути су у блиској сарадњи са нашим међународним партнерима - Европском унијом и САД, који гарантују пуну примену свих страна.
Овај пакет споразума је у потпуности у складу са Уставом Републике Косово и важећим законима у земљи, као и Резолуцијом Скупштине Републике Косово о дијалогу у Бриселу.
Овим споразумима, Република Косово ојачала је свој државни суверенитет, територијални интегритет и унапредила свој међународни положај, јачањем међународне подршке интеграцији Косова у ЕУ, НАТО и УН, као и другим релевантним организацијама. Споразуми доприносе миру, добросуседској и регионалној стабилности, чиме се завршава мешање Србије на Косову кроз распуштање паралелних структура Србије на Северу Косова и уклањањем препрека за интеграцију Срба у систем косовске државе.
Споразуми имају политичку, економску и безбедносну корист и унапређују живот грађана у нашој земљи.
Кратак резиме наведених споразума је:


Телекомуникације - позивни број за Косово


ИТУ (Међународна унија за телекомуникације) доделила је Косову позивни број земље - 383.

Аустрија ће у име Косова затражити од ИТУ доделу државног позивног броја за Косово.
Косово ће имати сва државна права да управља својим сопственим позивним бројем. Косовска Регулаторна управа за телекомуникације (РАЕПЦ) сарађиваће са ИТУ у примени позивног броја за Косово.
Од сада ће Косово имати само један број; сви други до сада постојећи позивни бројеви - 381, 377, 386, престаће да постоје и биће пребачени у позивни број 383.
Сви илегални оператори Србије мобилне и фиксне телефоније на Косову биће затворени након 15 година илегалног рада - од краја рата на Косову 1999. године.
Позиви са Косова у Србију и обратно биће међународни позиви.
Новој компанији која ће се регистровати у складу са законом Косова биће понуђена привремена дозвола за ограничени обим активности. То неће бити трећи мобилни оператор на Косову, јер да би се то урадило, потребан је међународни тендер на којем би се обезбедило више понуђача као што је прописано законима Републике Косово. Привремена дозвола за ову компанију важиће до отварања међународног тендера за трећег мобилног оператора.
Између две земље постојаће споразум о ромингу и успостављању међународне везе, односно између мобилних оператора обе земље, како би се смањила цена услуга за грађане и повећали општи приходи за нашу земљу.
Препреке за промену са аналогног на дигитално емитовање ће се решити, чиме ће Република Косово отворити себи пут за доделу канала у довољним бодовима за пренос - за покривање читаве територије земље, без препрека и сметњи.
То отвара пут ка постизању техничког споразума о ​​поштанским услугама.
Косово стиче државни суверенитет у области телекомуникација, јер државни позивни број одређује њен међународно признати суверенитет и биће признато широм света иако се ради о државном позивном броју. Штавише, овај споразум отвара пут ка чланству Косова у ИТУ.
Економске користи су високе јер оператори неће више бити у обавези да плаћају високу финансијску цену због одсуства позивног броја а што ће такође допринети обезбеђивању бољег квалитета и јефтиније услуге за клијенте. Овиме ће доћи крај финансијским губицима насталим услед недостатка државног позивног броја који су износили преко 200 милиона евра.


Енергија - уклањање препрека Србије у примени енергетског споразума


Овај споразум потврђује енергетску границу између две државе, Косова и Србије, која је дефинисана бриселским споразумом о енергетици. То значи да Србија признаје државу Косово у области енергетике.
Србија се сложила да уклони препреке које је претходно поставила у примени бриселског споразума о енергетици и акционом плану.
Србија се обавезала да распусти све енергетске операторе на северу Косова, обавеза која је одложена од септембра 2014. године, односно након потписивања имплементације Акционог плана за примену споразума о енергетици.
Србија се сложила да уклони своје приговоре према одлуци ЕНТСО-а о пријему Косова / КОСТТ, као њеног једнаког члана са једнаким правима као и друге државе, у складу са споразумом о енергетици. У јулу 2015, ЕНТСО је гласао у корист чланства Косова / КОСТТ у ЕНТСО, међутим, Србија је, у супротности са овим споразумом, поднела жалбу против одлуке ЕНТСО-а о пријему Косова у своје чланство. Овим споразумом Србија је дужна да повуче тужбу, и то ће омогућити коначну потврду чланства КОСТТ-а у ЕНТСО.
Чланство КОСТТ-а у ЕНТСО потврђује признавање државног суверенитета и територијалног интегритета Косова у области преноса енергије, а тако и признавања Косова као независног регулаторног блока европског енергетског система.
Овим споразумом завршава се било какво мешање или наводи Србије према енергетском систему Републике Косово. Овим споразумом Србија је признала деноминацију Републике Косово, као што се и одрекла свог инсистирања на томе да користи фусноте у овом документу, с обзиром на то да је српски премијер потписник овог споразума. Отворено тржиште Косова у снабдевања електричном енергијом и трговином омогућиће да се на Косову региструје нова компанија којој ће се дати лиценца за рад, у складу са законима на Косову.
Економске користи Косова су значајне јер је Србија у обавези да плати накнаду за коришћење преносних путева енергије на Косову, као и за загушења која је направила, а у складу са међународним и европским законима о енергетици и сарадњу држава у пољу пренос енергије. На основу наших процена, годишња добит за Косово биће у милионима евра.


Удружење општина са српском већином на Косову


Споразум о основним принципима за оснивање Удружење општина са српском већином на Косову је у складу са Уставом Републике Косово и њеним законима.
Удружење неће имати извршна овлашћења и неће бити трећи слој управљања у Републици Косово.
Удружење ће бити структура која ће се састојати од општина са српском већином, која ће деловати у пуном складу са законима Републике Косово, помажући општинама у решавању њихових локалних питања.
Удружење нема право да доноси одлуке за општине, нити у име својих чланица-општина, јер према Закону Косова, општине имају искључиву надлежност за локална питања а ове надлежности се не могу пренети на Удружење.
Удружење неће имати цивилне службенике, већ само обичне запослене. Удружење неће бити у могућности да пружа услуге грађанима већ само својим чланицама - општинама.
Косовски Закон омогућава стварање више општинских удружења у држави Косово; зато, стварање овог удружења јесте у складу са законима наше државе и Европске повеље о локалној управи.
Овим споразумом, Косово ће ојачати свој суверенитет као јединствена држава у складу са својим Уставом. Устав дефинише политички систем на Косову у два нивоа управљања - централном и локалном нивоу.
Србија је пристала на оснивање Удружење општина са српском већином на Косову у потпуном складу са Уставом Републике Косово и њеним законодавством.
Удружење неће бити буџетска организација Републике Косово. Она може да има корист од унутрашњих и спољашњих извора финансирања, као и друго постојеће Удружење општина на Косову.
Удружење ће бити предмет Закона о ревизији и набавци Републике Косово. Сваки његов извор финансирања и расхода оствариваће се у оквиру одредби важећег законодавства Републике Косово.
Удружење нема моно-етнички карактер јер је Удружење општина са српском већином и засновано на званичним подацима према којима општине чине и 15% од већинске албанске заједнице и других заједница.
Мултиетнички карактер ових општина ће се такође одразити у саставу структуре удружења; исто важи и за његове симболе који би требало да буду у складу са законодавством Косова и да одражавају свој мултиетнички карактер.
На основу споразума, Удружење ће допринети пуној интеграцији Срба у уставни и правни систем Републике Косово, што ће резултирати распуштањем локалних паралелних структура Србије на Косову.
Тела Удружења биће слична постојећем Удружењу општина Косова и као такво, ово Удружење неће обављати друге послове осим оних које су предвиђене у косовским законима.
Његова улога биће само да представља и олакшава нормално функционисање општина са српском већином на Косову. Удружење штити и промовише интересе својих чланова. У односу на централне институције, оно такође промовише права заједница. Њихова заштита и промоција је у интересу институција Републике Косово.
Сви задаци и циљеви удружења су ограничени на општи преглед локалних питања, без могућности добијања дозволе у ​​управљању локалним питањима, нити могу да утичу на нормално функционисање јавних власти на централном и локалном нивоу Републике Косово;
Јавна власт остаје искључиво овлашћење Владе Републике Косово или општина у зависности од врсте јавних овлашћења.
Одлуке Удружења неће бити обавезујуће за његове чланице општине. Општине имају надлежности и одговорности предвиђене законом и у погледу својих обавеза оне се ослањају на административни надзор од стране Владе а у складу са законом.
Чланство у Удружењу општина врши се на добровољној основи, као и повлачење. Дакле, ради се о организацији добровољне природе, као што је промовисано Европском повељом о локалној управи.
Удружење може да поседује покретну и непокретну имовину под условима и правилима исто као и постојеће Удружење косовских општина, али нипошто неће бити власник јавне имовине на Косову, било да је у питању имовина на централном или локалном нивоу.
Удружење неће имати било какву улогу у управљању природним богатствима и ресурсима на Косову.
Удружење би могло бити изузето од пореза у складу са релевантним косовским законима који регулишу ово питање.
Удружење представљају органи на и ван Косова, на исти начин као и постојеће удружење, у складу са косовским законом.


Уклањање барикада на мосту у Митровици


Дана 15. октобра 2015. године, ЕУ уклониће барикаду ("Парк мира") са моста на Ибру.
ЕУ ће спровести и финансирати ревитализацију моста у складу са договореним симетричним планом за обе стране реке Ибар. Мост ће бити отворен за слободно кретање возила и пешака најкасније до јуна 2016.
Овим споразумом завршава се подела Митровице, јер 15 година након рата на Косову, овај мост, од оног који је раздвајао, биће претворен у мост који уједињује грађане, град и Косово.
Овим споразумом завршава се неформална градња и намере Србије да промени етничку структуру у селима Суви До и Брђани кроз подршку Меморандума о разумевању између косовског Министарства урбаног планирања и два градоначелника Митровице о развојном плану општине, у складу са административним граничним линијама катастарских зона оба ова села, као што је предвиђено законима Републике Косово.
ЕУ и Радна група, у сарадњи са оба општинска градоначелника, редовно ће пратити политичку и безбедносну ситуацију током процеса ревитализације."

 

Извор: Коссев